برترین NGO مبارزه با اعتیاد

صفحه اصلیمقالات حوزه اعتیادافسردگی و راههای غلبه بر آن

افسردگی و راههای غلبه بر آن

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 


افسردگي چيست؟

افسردگي بيماري بسيار شايع عصر ماست و در تمامي جهان روندي فزاينده دارد. اين در حالي است كه حدود نيمي از مبتلايان به افسردگي از بيماري خود بي‌خبرند. اين بيماري، اختصاصي نيست، بلكه در تمام سنين و همه نژادها و هم در دو جنس ظاهر مي‌شود.

افسردگي اختلالي است كه قادر است، افكار، خلق و خو، احساسات، رفتار، و در مجموع، سلامتي جسماني و روحي شما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

افسردگي عبارت است از احساس غم، دلسردي، يا نااميدي كه فرد حداقل به مدت دو هفته در اغلب روزها و در اغلب ساعات روز به علاوه علائمي خاص داشته باشد...

 

علائم افسردگي

افراد دچار افسردگي، به مدت دو هفته يا بيشتر، علايم زير را تجربه مي‌كنند :

  1. بي‌خوابي يا خواب بيش از حد معمول
  2. احساس بي‌ارزشي يا احساس گناه
  3. احساس شكست
  4. تغيير در اشتها به طوري كه فرد يا پراشتها شده و وزنش زياد مي‌شود يا كم‌اشتها شده و وزن خود را از دست مي‌دهد.
  5. كاهش انرژي و احساس خستگي
  6. كاهش توانايي براي تفكر، تمركز و توجه
  7. داشتن افكار ميل به خودكشي
  8. نداشتن اميد به آينده
  9. گريه كردن و حساس شدن در مقابل مسائل پيش‌پاافتاده
  10. احساس شكست در تمام مراحل زندگي
  11. نداشتن اعتماد به نفس
  12. احساس غمگيني و كسالت
  13. عدم مشاركت در جمع و خانواده و تمايل به گوشه‌گيري

 

چرا بعضي از افراد احساس افسردگي مي‌كنند

وقتي احساس افسردگي مي‌كنيد، معمولاً به اين دليل است كه رويدادي برايتان رخ داده كه به نظرتان نامقبول و غيرقابل‌تحمل است. بنابراين احساس افسردگي، نحوه ارزيابي شما از رويدادهاي زندگي است. در واقع به نوعي تغيير دادن موقعيت است. اما شما بايد اين حقيقت را بپذيريد كه بسياري از رويدادهاي زندگي كه به احساس افسردگي شما منجر مي‌شود، خارج از كنترل شماست، بنابراين صحيح نيست كه خود را با اين گونه افكار غيرواقعي ناراحت كنيد.

اگر به دليل آنكه كسي با شما برخورد درستي نداشته است، يا نيازهاي شما را برآورده نكرده، احساس ناراحتي مي‌كنيد، مي‌توانيد از طريق مذاكره و گفتگو و از طريق استفاده از مهارت‌هاي اجتماعي و جرأت‌مندي، موقعيت خود را تغيير دهيد. اين يك واقعيت است كه اگر مي‌خواهيد با شما خوب رفتار كنند، شما هم بايد با ديگران خوب رفتار كنيد.

علل پديد آمدن افسردگي

1.        وراثت

2.        محيط‌‌هاي ناامن و خطرناك.

3.        فوت همسر، فرزند، والدين يا دوستان

4.        ضربه‌هاي روحي شديد در كودكي يا بزرگسالي

5.        بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان، ايدز و هپاتيت

6.        شرايط ناسالم اجتماعي مانند فقر و بيكاري

7.        شكست و ناكامي‌ در زندگي

8.        تغييرات هورموني، عدم تحرك بدني و نداشتن تفريح و سرگرمي

9.        تغذيه نامناسب

10.    اعتماد به نفس پايين و بدبيني

11.    استرس مزمن

12.    انزوا و گوشه‌گيري

 

انواع افسردگي

  1. افسردگي جسماني: اين نوع افسردگي، اختلال در خلق‌وخو است، كه معمولاً دو هفته به طول مي‌انجامد. احساس دلتنگي و از دست‌دادن ميل و لذت براي فعاليت‌هاي دلپذير و احساس گناه از نشانه‌هاي آن مي‌باشد. اين نوع افسردگي خطرناك است و ميمكن است به خودكشي بيانجامد.
  2. افسردگي مزمن: شدت علايم آن از افسردگي عمده، كمتر بوده، اما دوره آن طولاني و ممكن است دو الي پنج سال به طول بيانجامد. علايم آن معمولاً ناتوان‌كننده نمي‌باشد، اما در عملكرد مناسب و احساس خوشايند فرد تأثيرگذار است.
  3. اختلال در سازگاري: هرگاه انسان، عزيزي را از دست مي‌دهد، از شغلش اخراج مي‌شود و يا تغيير مي‌دهد و يا آگاه مي‌شود كه بيماري ناعلاجي دارد، طبيعي است كه احساس استرس، اندوه و غم مي‌كند. هنگامي كه واكنش فرد به يك موقعيت و يا حادثه سبب افسردگي در وي مي‌گردد، به آن اختلال در سازگاري مي‌گويند.
  4. اختلال دوقطبي: به تغييرات غيرقابل پيش‌بيني خلق از شيدايي (سرخوشي) تا افسردگي، اختلال دوقطبي مي‌گويند. در يك زمان فرد رفتار برونگرايي مفرط، پرحرفي و خودبزرگ‌بيني از خود بروز مي‌دهد، و پس از آن، وارد دوره‌اي از افسردگي مي‌شود.
  5. افسردگي فصلي‌: اين نوع افسردگي معمولاً در زمستان شيوع مي‌يابد و علت آن كاهش تابش نور خورشيد است. اين افسردگي سبب سردرد، تحريك پذيري و كاهش سطح انرژي مي‌گردد.

 

راهبردهايي براي غلبه بر افسردگي

v      به سرگرمي‌هايي كه علاقه داريد، بپردازيد.

v      ورزش و فعاليت‌هاي بدني منظم داشته باشيد.

v      افكار مثبت را جايگزين افكار منفي كنيد.

v      كارها و اهداف بزرگ را به بخش‌هايي كوچك تقسيم كنيد.

v      براي خود اهداف قابل دسترس تعيين كنيد.

v      تنها در حد توان خود و به ميزان معقول، مسئوليت به عهده بگيريد.

v      مدتي از وقت خود را با ديگران و دوستان صميمي سپري كنيد. سعي كنيد فردي را در زندگي بيابيد كه بتوانيد به وي اعتماد كرده و با وي درد و دل كنيد.

v      تا برطرف شدن آثار افسردگي، تصميمات مهم خود را به تعويق اندازيد.

v      اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد و با ديگران ارتباط برقرار كنيد.

اصول درماني در بيماران افسرده به چه نحوي است؟

  1. استفاده از درمان دارويي ضد افسردگي: دارودرماني براي بيماراني استفاده مي‌شود كه افسردگي طولاني‌مدت يا نسبتاً شديد دارند. همچنين به بيماران افسرده بايد خاطرنشان كرد كه مصرف هيچ كدام از داروهاي ضدافسردگي موجب اعتياد نمي‌شود تا با قطع مصرف دائم از طرف بيماران مواجه نشويم.
  2. استفاده از روان‌درماني به شكل‌هاي مختلف و متناسب با هركس، مثلاً چاره‌جويي براي حل مشكل بيمار و افزودن بر قدرت مقابله بيمار با مسائل به كمك مشاور يا روان‌شناس.
  3. متعادل نمودن شرايط اجتماعي زندگي به نحوي مناسب و مقدور، نظير كم كردن ساعات كار شبانه و تغيير شغل به محيطي كه فشار روحي براي بيمار نداشته باشد.
  4. توصيه با انجام فعاليت‌هاي ورزشي مناسب و منظم، توصيه به ترك الكل و رعايت يك رژيم غذايي متعادل و كم چرب. 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی


درمان VIP اعتیاد با استفاده از جدیدترین روش های طب جایگزین(گروه پزشکی دکتر موحدی و همکاران09124867833)

آمار بازدیدهای سایت

امروز20
دیروز331
این هفته1507
این ماه4674
همه بازدیدها315071

مشاوره تخصصی شبانه روزی در جمعیت بهروزان
 بزودی راه اندازی خواهد شد

 

شماره تلفن های مراکز درمان اعتیاد در جمعیت بهروزان:

2-مرکزدرمان سرپایی اعتیاد بهروزان:
55363444-55363543
3-مرکزدرمان سرپایی اعتیاد پاسارگاد:
88467300-88468299

 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به جمعیت مبارزه با اعتیاد بهروزان می باشد.